Παρασκευή 7 Μαρτίου 2008

Για να μην κανουμε την ζωη μας...ποδήλατο.


Το αλφα και το ωμεγα για να κανεις ποδηλατο ειναι να το αποκτησεις πρωτα. Ετσι αμεσως αμεσως εγειρονται ερωτηματα του στυλ: τι μου ταιριαζει, τι μου παει. Βουνο ή κουρσα? Ή μηπως trekking? Tι μεταλλο, τι φρενα κλπ κλπ. Οκ, θα σας πω την γνωμη μου.

Ξεκιναμε πρωτα απο το βασικο, που ειναι το χρημα. Στην περιπτωση που δεν μας ερθει ποδηλατακι ουρανοκατεβατο, ξερετε απο σοφιτα ή απο αποθηκουλα, τοτε η ελευθερια επιλογων ειναι τοσο μεγαλη που μπορει να πελαγωσουμε στο τελος. Για αυτο τον λογο σας πληροφορω οτι υπαρχουν τιμουλες στην αγορα των καινουργιων ποδηλατων που ξεκινουν απο 75 ευρω και μπορουν να φτασουν εως και τα 9,500 ευρω (ξερετε, αυτη η τεχνολογια κοστιζει). Ομως αυτο δε σημαινει οτι οποιος διαθετει πχ 100 ευρωπουλα δεν θα παρει ενα ικανοποιητικο ποδηλατακι. Αναρωτηθειτε λοιπον, ποσα θα διαθεσετε διοτι, πρεπει να θυμαστε οτι υπαρχουν και παρελκωμενα, οπως κρανος(απαραιτητο), τρομπα, σαμπρελες, λιπαντικο για την αλυσιδα, φαναρακια(απαραιτητα και αυτα)και αυτα ειναι μονο η αρχη. Μην τρομαζετε, σας το λεω αυτο διοτι στην πορεια απο αρχαριοι ποδηλατες καποιοι μπορει να ασχοληθουν και πιο σοβαρα... ειναι ωραιο το ποδηλατο.

Υλικα υπαρχουν πολλα, αλλα τα βασικα για τους εννεα σωληνες του ποδηλατου ειναι το ταπεινο σιδερο, το παντως καιρου αλουμινιο και η αβασταχτη ελαφροτητα του ανθρακονηματος. Αυτα επικρατουν στην αγορα και σας τα παρεθεσα με σειρα κοστους και ποιοτητας. Χαρακτηριστικα:
Σιδερενιο κραμα, ειναι οικονομικο και ελαστικο στους κραδασμους. Εαν προτατευτει σωστα μενει αθανατο. Συναντιεται τοσο σε φτηνα οσο και σε ακριβα ποδηλατα. Το μειονεκτημα του ειναι το βαρος και η διαβρωση(σκουρια).Γι'αυτο το λογο οι κατασκευαστες κανουν κραματα, οπως αυτο του χρωμιου και βαναδιου.

Αλουμινιο: Το μεταλλο αυτο ειναι πολυ πιο ελαφρυ, ομως ακαμπτο και σε εντονους κραδασμους σπαει. Για αυτο το λογο οι κατασκευαστες κανουν κραματα σε ποσοστα αλουμινιου σιδηρου και εχουν διαφορετικες ονομασιες αναλογα, ετσι εχουμε κραμα 6020, 7005, 9000 κλπ.

Ανθρακονηματα: ναι, πραγματι ειναι ενα υλικο πολυ ελαφρυ και πολυ σκληρο, ειναι ιδανικο για αθλητικη χρηση και ειναι ακριβο. Αλλα ειναι πανεμορφο το τι μπορεις να πετυχεις με αυτο.

Καθε υλικο εχει διαφορετικη συμπεριφορα και σ'αυτο μεγαλο ρολο παιζει και η γεωμετρια του σκελετου. Ωστοσο αναρωτηθειτε, μετα απο 20 km πορειας πως θα νιωθετε να τραβατε πεταλι σε ενα σκελετο βαρους 16 κιλων, (σιδερο) ενα σκελετο 11 κιλων(αλουμινιο) και σε ενα σκελετο 7,500 γρ (ανθρακονηματα)
Η διαφορα ειναι τεραστια, δεδομενο το σωματικο σας βαρος συν ρουχισμος. Προτιμηστε αλουμινιο παντως, πιστευω οτι ειναι μια μεση λυση, εκτος αν προτιμησετε vintage παλαιου τυπου σκελετο (οπως τα ποδηλατα στην Ολλανδια).

Το αλλο μεγαλο κεφαλαιο ειναι τα ειδη στα οποια διαχωριζονται οι διτροχοι φιλοι μας.
Κουρσες, δρομου, trekking και mountain. Εχουμε και υποκατηγοριες αλλα να τα βασικα τους γνωρισματα:
Mountain οπως λεμε αλητεια. Ειναι παντως εδαφους αναλογα τι ελαστικα φορουν και αν ειναι με αναρτησεις. Υπαρχουν με ή χωρις αναρτησεις, μπρος αναρτηση (hard tail) μπρος πισω αναρτηση (full suspension). Κυριαρχουν απο τα αποτομα πεζοδρομια των πολεων εως τις αποκρυμνες πλαγιες των βουνων. Μπορουν πλεον λογω ελαφροτητας να ειναι και γρηγορα, εκτος απο στιβαρα και γερα στις κακουχιες.
Εξοπλισμοι υπαρχουν πολλοι αλλα σας θυμιζω οτι η απλοτητα ειναι η σοφη οδος. Μην πατε να παρετε με 350 ευρω full suspension και δισκοφρενα γιατι μαλλον καποιο λακο εχει η φαβα... Επισης, μην παρετε κανενα mountain downhill, διοτι αυτα τα θεοβαρα ενισχυμενα τερατα ειναι προορισμενα μονο για ξεφρενες καταβασεις απο βουνοπλαγιες που κοβουν την ανασα. Μπορειτε παντα να βρειτε βιντεακια στο youtube ή οπου σας αρεσει.
Η μεση λυση εδω παλι βρισκεται σε καποιο απλο, αξιοπιστο hardtail. Full sunspension να παρετε αρκει να διαθετε το χρημα, μιας που κατα την γνωμη μου κατω απο 800 - 900 ευρω δεν θα βρειτε ποιοτητα. Ενω το hardtail, και φτηνο ειναι, και ανετο και βρισκεις ικανοτατα με 350 ευρω. Να θυμαστε οτι χοντρο τρακτεροτο λαστιχο λεει ναι στο χωμα αλλα ειναι δυσκολο λογω τριβων στην ασφαλτο. Υπαρχουν φαλακρα λαστιχα χωρις καρφακια και λαστιχα με καρφακια στα πλαγια που προσφερονται και για τις δυο περιπτωσεις.

Trekking λεγονται τα ποδηλατα των οποιων η γεωμετρια θυμιζει κατι σε αναποφασιστο σκελετο δρομου που ζηλευει την στιβαροτητα του βουνισιου σκελετου αλλα παραλληλα κραταει τις 28 ιντσων ζαντες για περισσοτερη ταχυτητα. Το τιμονι συνηθως ρυθμιζεται σε κλιση για να προσφερεται στο σωμα η ορθια, ξεκουραση σταση.
Τα trekking ή ποδηλατα αναψυχης οπως λεγονται στα ελληνικα, ειναι ψηλα,μπορουν καλλιστα να μεταμορφωθουν απο σκληροτραχηλα με mountain τροχους σε μεγαλοπρεπεις κυριες με καλαθακια και επισης πανε σχεδον παντου. Ειναι ενα ειδος που προεκυψε απο την εξελιξη αλλων και συνεχισε να εξελισσεται μονο του. Για τις πολεις ειναι οτι πρεπει. Απο τιμες και εξοπλισμο, μπορω να πω οτι εδω τα πραγματα ειναι πιο συνετα, αν και εχουν και αυτα δικαιωματα σε μπροστινες αναρτησεις.

Δρομου ή κουρσες. Λοιπον για μενα ειναι το ιδιο ειδος αν και καποιοι πιστευουν οτι τα κουρσακια αγγιζουν αποκλειστικα ενα αθλητικο ειδος, αυτο του Chrono , ομως αυτο των αγωνων χρονομετρου αφορα πραγματι αθλητες και κλειστους , ξυλινου πατωματος στοιβους.
Η κουρσα λοιπον ειναι αυτο το πανεμορφο ποδηλατο με τον χαρακτηριστικο λεπτεπιλεπτο σκελετο και το τιμονι που οι λαβες του καταληγουν κατω. Οι εικοσιοχταρες λεπτες ροδες σε συνδυασμο με το αναλογο σασμαν θα σας πανε μακρυα και γρηγορα. Δεν μπορεις να μην γινεις αναταγωνιστικος με ενα τετοιο ποδηλατο, ομως πρεπει να αφοσιωθεις σε ενα πιο ποδηλατικο τροπο ζωης, με συγκεκριμενο ενδυματολογικο κωδικα (γιατι το τζιν παντελονι ουτως ή αλλως θα σε ταλαιπωρει, ασε παλι για το φουστανι στις κοπελες, αυτο ειναι αλλη περιπτωση)
Η σταση στο σωμα ειναι συγκεκριμενη για να επιτυγχανεται η μεγιστη ροπη και η πλατη ειναι σχεδον οριζοντια. Εναι αποκλειστικα ασφαλτινο οχημα και φυσικα ευαισθητο στα πολλα χτυπηματα. Για αυτο το ειδος η γεωμετρια προσφερει πλαστικοτητα στους κραδασμους και η ακαμψια ειναι μεγαλη. Εαν διαθετετε απο 500 ευρω και πανω και σας ενδιαφερει ψαξτε το... α, και σε αυτα δεν παει πολυ το καλαθακι...

Αυτα ειναι σε συνοπτικες γραμμες τα ειδη, για τις κοπελες εχουν προβλεψει σε καποια ειδη να λειπει ο πανω σωληνας που ενωνει την σελα και το τιμονι και συνανταμε τετοιους σκελετους κυριως σε trekking και mountain σκελετους.


Μετα απο αυτο το κεφαλαιο σειρα εχει ο εξοπλισμος που πανω κατω συνοψιζεται σε:

Κρανος, για να μην παιζετε με το κεφαλι σας διαθεστε 50 - 60 ευρω, ειναι για καλο.
Φωτα πορειας μπρος και πισω, για να βλεπετε που πατε και να σας βλεπουν.
Ανακλαστηρες πισω και πεταλιων, αν και banal, ειναι αποτελεσματικοι.
Τρομπα και σαμπρελες, οχι μονο αν κλαταρουμε, η πιεση στα ελαστικα πρεπει να μετριεται με το χερι, πρεπει ισα - ισα να μπορεις να πιεσεις το λαστιχο, μην ειναι ομως και πετρα, θα χαλασουν τα κεντρικα ρουλεμαν του τροχου.
Κορνα ντριν ντριν προαιρετικα.
Παγουρι νερου - το κολπο στο ποδηλατο ειναι να ξεδιψας πριν διψασεις.
Τσαντακι για μικροπραγματα
Αλυσιδα ασφαλειας ή συρματοσχοινο - αχρειαστα να 'ναι.

Ρουχισμος δηλαδη:

Γυαλακια για να μην μας τυφλωνει ο ηλιος ή μπουν σκουπιδια στο ματι.
Strap για το δεξι μπατζακι του παντελονιου μας, για να μην μας λερωσει η αλυσιδα.
Γαντια για το κρυο ή τις γρατζουνιες ( εαν δεν πεσεις δεν θα μαθεις)
Αντανεμικα τζακετ, μπλουζακια, ισοθερμικα jacket,φορμες - ειναι ακριβουτσικα αλλα εαν σε ενδιαφερει η ανεση σου και η καλη σου φυσικη κατασταση, κοινως αν το περνεις σοβαρα, τοτε θα τα σκασεις..
Ειδικα παπουτσια για clip pedals, ειναι μια καινοτομια για καλυτερη σταση ποδιου, αποφυγη κραμπας και πληρης εκμεταλλευση του κυκλου της μεσαιας τριβης. Πραγματικα τα θεωρω σημαντικα.
Μετα παμε σε ποιο αθλητικα ειδη οπως αυτον τον ποδηλατικο σακο με ενσωματομενο παγουρι, κοντερ για να μετραμε ταχυτητες και αποστασεις, ως και παλμογραφους.
Μεχρι και ειδικες διατροφες θα βρειτε στα ποδηλατικα καταστηματα. Energy bars...

Μεγεθος ποδηλατου

Το σημαντικο παντως, ειναι να ξερεις τι ζητας. Επειδη υπαρχουν πολλοι που επιτηδες ή εσφαλμενα θα πουλησουν ισως και λαθος αντικειμενα, τοτε καλυτερα να ψαχτεις λιγο και μονος. Το http://www.wrenchscience.com/ αν και βασικα πουλαει custom bikes δηλ. ποδηλατα κατα παραγγελια, εχει ενα online μετρητη μεγεθους. Εσυ απλα περνας το υψος σου, τις διαστασεις σου και το βαρος σου.
Σε γενικες γραμμες παντως ενας ποδηλατης που ειναι 1,60m θελει μεγεθος 16 - 17 ιντσων σκελετο, για 1,70m θελει 18, για 1,80 θελει 19 ιντσες κλπ.
Πρεπει να ξερετε παντως οτι τα ποδηλατα ρυθμιζονται στην σελα κατα υψος και κλιση, και στο τιμονι επισης σε υψος, κλιση και αποσταση απο τον αναβατη.
Το ιδανικο ειναι να μπορεις με το ποδι στο πεταλι και αυτο στην κατωτερη θεση του, να τεντωσεις ολο το ποδι. Ετσι ρυθμιζουμε την σελα.
Σε αυτη την θεση, να κοιτας ακριβως στο κεντρο του τιμονιου και να βλαπεις τον μπροστινο τροχο ακριβως στο κεντρο. Ετσι ρυθμιζεις το μπρος πισω της σελας και του τιμονιου.

Τελος μην ξεχνατε δυο πραγματα: Ρωτωντας πας στην πολη, και ό,τι πληρωσεις παιρνεις.
Καλες βολτες!
Γιωργος Π.


Δεν υπάρχουν σχόλια: